1) Pendidikan era masyarakat Melayu tradisi.
A) Ciri dan nilai:
masyarakat yang berstruktur iaitu
golongan pemerintah dan diperintah.
B) Pendidikan:
jenis pendidikan dibahagikan kepada
pendidikan formal dan tidak formal.
Hirarki pendidikan mengikut kelas sosial.
C) Dasar dan Hala Tuju Pendidikan:
tiada dasar yang jelas. Pengukuhan hirarki status dan warisan.
2) Pendidikan Era Penjajahan.(1511-1957)
A) Ciri dan Nilai: Masyarakat majmuk,
budaya superior Penjajah.
B) Pendidikan: Portugis dan belanda mengamalkan
dasar tidak ambil peduli. Penjajah British mengamalkan
sistem pendidikan vernakular.
C) Dasar Dan Hala Tuju Pendidikan:
Fokus kepada kehendak dan nilai Penjajah.
Mereka juga mengamalkan dasar pecah dan perintah.
3) Pendidikan Era (1950-1959)
A) Ciri dan Nilai: masyarakat majmuk dan
perpaduan dan kesefahaman kaum.
Seterusnya Kedudukan raja, agama islam dan
bahasa melayu dapat diperkekalkan.
B) Pendidikan: mengamalkan sistem pendidikan vernakular iaitu:
sekolah inggeris, melayu, agama, cina dan tamil.
Bahasa pengantar ialah melayu dan inggeris.
C) Dasar dan Hala Tuju Pendidikan: sistem sekolah vernakular
tetapi keseragaman peraturan sekolah.
setiap jenis sekolah mempunyai bahasa pengantar yang berbeza.
4) Pendidikan Era (1960-1969)
A) Ciri dan Nilai: tujuan pendidikan ialah basmi buta huruf,
mengekalkan perpaduan dan bahasa melayu
sebagai bahasa kebangsaan.
B) Pendidikan: mengamalkan sistem sekolah aneka jurusan
(akedemik dan vokasional) .
Sekolah kebangsaan telah dibina.
Bahasa melayu sebagai pengantar utama di negara kita.
C) Dasar dan Hala Tuju Pendidikan: dasar pada
Tahun tersebut ialah dasar pendidikan tinggi,
pendidikan percuma, bahasa dan kebangsaan
dan sebagainya.
Aspek Ciri Pendidikan (1970-2023):
Dalam tempoh ini, ciri-ciri utama pendidikan Malaysia termasuk:
1. Peningkatan Aksesibiliti:
Upaya meningkatkan akses pendidikan kepada
semua lapisan masyarakat, mengurangkan jurang pendidikan.
2. Pembangunan Infrastruktur:
Pembinaan dan peningkatan fasiliti pendidikan,
termasuk sekolah dan institusi pengajian tinggi.
3. Globalisasi Kurikulum:
Integrasi unsur global dalam kurikulum untuk memastikan relevansi global bagi pelajar.
Aspek Nilai Pendidikan (1970-2023):
1. Keutuhan Kebangsaan: Penekanan pada nilai-nilai kebangsaan,perpaduan etnik, dan keharmonian dalam pendidikan.
2. Inklusiviti: Peningkatan kesedaran terhadap kepelbagaian dan keperluan pendidikan inklusif.
3. Kreativiti dan Inovasi: Peningkatan penekanan
pada pembangunan kemahiran kreatif dan inovatif.
Aspek Dasar Pendidikan (1970-2023):
1. Bahasa Malaysia Sebagai Medium Pengajaran:
Pengenalan Bahasa Malaysia sebagai
medium pengajaran untuk memperkukuh identiti kebangsaan.
2. Dasar Pendidikan Kebangsaan (DKN): Menitikberatkan pada pembangunan insan seimbang darisegi fizikal, emosi, intelek, dan spiritual.
3. Dasar Pendidikan 2013:
Peningkatan kualiti pendidikan dan penyediaan pelajar
untuk cabaran global.
Aspek Hala Tuju Pendidikan (1970-2023):
1.Pendidikan Vokasional: Peningkatan fokus pada pendidikan vokasional untuk
menyokong keperluan industri.
2. Teknologi Dalam Pengajaran: Integrasi teknologi dalampengajaran dan pembelajaran untuk memenuhi
cabaran teknologi semasa.
3.Pendidikan Awal Kanak-Kanak: Penekanan awal padapendidikan prasekolah untuk pembangunan awal yang kukuh.
4. Pembangunan Guru: Peningkatan latihan dan
pembangunan profesional guru untuk meningkatkan kualiti pengajaran.
Tantangan dan Cabaran (1970-2023):
1. Globalisasi Ekonomi: Persediaan pelajar menghadapi persaingan global
dan perubahan ekonomi global.
2. Kemajuan Teknologi: Menyesuaikan kurikulum dengan kemajuan teknologiseperti kecerdasan buatan dan internet.
3. Ketidakseimbangan Pembangunan: Memastikan kesaksamaan akses dan
kualiti pendidikan di seluruh negara.Dengan perkembangan ini, pendidikan Malaysia terus
bertransformasi untuk memenuhi keperluan semasa
dan menyediakan generasi muda dengan
kemahiran relevan bagi menghadapi cabaran global.
(LOH YLOH YAN WEI D20231106295)