6.1 DASAR DAN HALA TUJU PENDIDIKAN MALAYSIA



1) Pendidikan era masyarakat Melayu tradisi.

A) Ciri dan nilai: 

masyarakat yang berstruktur iaitu 

golongan pemerintah dan diperintah.

B) Pendidikan: 

jenis pendidikan dibahagikan kepada 

pendidikan formal dan tidak formal. 

Hirarki pendidikan mengikut kelas sosial.

C) Dasar dan Hala Tuju Pendidikan: 

tiada dasar yang jelas. Pengukuhan hirarki status dan warisan.


2) Pendidikan Era Penjajahan.(1511-1957)

A) Ciri dan Nilai: Masyarakat majmuk, 

budaya superior Penjajah.

B) Pendidikan: Portugis dan belanda mengamalkan 

dasar tidak ambil peduli. Penjajah British mengamalkan 

sistem pendidikan vernakular.

C) Dasar Dan Hala Tuju Pendidikan: 

Fokus kepada kehendak dan nilai Penjajah. 

Mereka juga mengamalkan dasar pecah dan perintah.


3) Pendidikan Era (1950-1959) 

A) Ciri dan Nilai: masyarakat majmuk dan 

perpaduan dan kesefahaman kaum. 

Seterusnya Kedudukan raja, agama islam dan

bahasa melayu dapat diperkekalkan.

B) Pendidikan: mengamalkan sistem pendidikan vernakular iaitu: 

sekolah inggeris, melayu, agama, cina dan tamil. 

Bahasa pengantar ialah melayu dan inggeris.

C) Dasar dan Hala Tuju Pendidikan: sistem sekolah vernakular 

tetapi keseragaman peraturan sekolah.

setiap jenis sekolah mempunyai bahasa pengantar yang berbeza. 


4) Pendidikan Era (1960-1969)

A) Ciri dan Nilai: tujuan pendidikan ialah basmi buta huruf, 

mengekalkan perpaduan dan bahasa melayu 

sebagai bahasa kebangsaan.

B) Pendidikan: mengamalkan sistem sekolah aneka jurusan 

(akedemik dan vokasional) . 

Sekolah kebangsaan telah dibina. 

Bahasa melayu sebagai pengantar utama di negara kita.

C) Dasar dan Hala Tuju Pendidikan: dasar pada

Tahun tersebut ialah dasar pendidikan tinggi, 

pendidikan percuma, bahasa dan kebangsaan

 dan sebagainya.


Aspek Ciri Pendidikan (1970-2023):


Dalam tempoh ini, ciri-ciri utama pendidikan Malaysia termasuk:


1. Peningkatan Aksesibiliti:

Upaya meningkatkan akses pendidikan kepada 

semua lapisan masyarakat, mengurangkan jurang pendidikan.

2. Pembangunan Infrastruktur:

Pembinaan dan peningkatan fasiliti pendidikan, 

termasuk sekolah dan institusi pengajian tinggi.

3. Globalisasi Kurikulum:

Integrasi unsur global dalam kurikulum untuk memastikan relevansi global bagi pelajar.


Aspek Nilai Pendidikan (1970-2023):


1. Keutuhan Kebangsaan: Penekanan pada nilai-nilai kebangsaan,perpaduan etnik, dan keharmonian dalam pendidikan.

2. Inklusiviti: Peningkatan kesedaran terhadap kepelbagaian dan keperluan pendidikan inklusif.

3. Kreativiti dan Inovasi: Peningkatan penekanan

 pada pembangunan kemahiran kreatif dan inovatif.


 Aspek Dasar Pendidikan (1970-2023):


1. Bahasa Malaysia Sebagai Medium Pengajaran: 

Pengenalan Bahasa Malaysia sebagai 

medium pengajaran untuk memperkukuh identiti kebangsaan.

2. Dasar Pendidikan Kebangsaan (DKN): Menitikberatkan pada pembangunan insan seimbang darisegi fizikal, emosi, intelek, dan spiritual.

3. Dasar Pendidikan 2013:

 Peningkatan kualiti pendidikan dan penyediaan pelajar 

untuk cabaran global.


 Aspek Hala Tuju Pendidikan (1970-2023):


1.Pendidikan Vokasional: Peningkatan fokus pada pendidikan vokasional untuk

 menyokong keperluan industri.

2. Teknologi Dalam Pengajaran: Integrasi teknologi dalampengajaran dan pembelajaran untuk memenuhi 

cabaran teknologi semasa.

3.Pendidikan Awal Kanak-Kanak: Penekanan awal padapendidikan prasekolah untuk pembangunan awal yang kukuh.

 

4. Pembangunan Guru: Peningkatan latihan dan

 pembangunan profesional guru untuk meningkatkan kualiti pengajaran.

 Tantangan dan Cabaran (1970-2023):

 1. Globalisasi Ekonomi: Persediaan pelajar menghadapi persaingan global 

dan perubahan ekonomi global.

2. Kemajuan Teknologi: Menyesuaikan kurikulum dengan kemajuan teknologi 

seperti kecerdasan buatan dan internet.


3. Ketidakseimbangan Pembangunan: Memastikan kesaksamaan akses dan

kualiti pendidikan di seluruh negara.Dengan perkembangan ini, pendidikan Malaysia terus 

bertransformasi untuk memenuhi keperluan semasa 

dan menyediakan generasi muda dengan 

kemahiran relevan bagi menghadapi cabaran global.


(LOH YLOH YAN WEI D20231106295) 


Post a Comment

Previous Post Next Post