Dasar dibentuk untuk mewujudkan 1 sistem pendidikan bagi mengantikan system vernakualar bagi merealisasikan matlamat negara.
- Menjelang kemerdekaan, pemimpin negara memandang pentingnya memiliki 1 sistem pendidikan bagi mengantikan sistem yang ditinggalkan penjajah
MATLAMAT DASAR PENDIDIKAN KEBANGSAAN
- Menyatupadukan murid berbilang kaum, menyediakan tenaga kerja yang mencukupi bagi memenuhi keperluan masyarakat dan ekonomi.
- Memupuk perkembangan kebudayaan, ekonomi, social dan politik serta membina sistem pendidikan yang memenuhi kehendak dan keperluan negara.
KESAN PERLAKSANAAN DASAR PENDIDIKAN KEBANGSAAN
Kadar celik huruf meningkat
Perpaduan dalam kalangan rakyat
Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar
Keseragaman dalam pelaksanaan sistem pendidikan
Pembangunan & Kemajuan negara berkembang pesat
Tenaga kerja berpengetahuan,terlatih dan kemahiran meningkat.
LANGKAH-LANGKAH
DAN STRATEGI MENCAPAI MATLAMAT DASAR PENDIDIKAN KEBANGSAAN
I.
Penggunaan bahasa kebangsaan sebagai bahasa pengantar utama
-
Bahasa Melayu digunakan di seluruh intitusi pendidikan melainkan yang dikecualikan
oleh menteri
II.
Mengadakan kurikulum dan sistem peperiksaan yang sama
-
Menteri menetapkan suatu kurikulum kebangsaan yang tertakluk subseksyen
(3) yang perlu diguna oleh semua sekolah dalam sistem pendidikan kebangsaan
III.
Melicinkan tatacara pengurusan pendidikan
-
Meningkatkan kecekapan dan keberkesanan pengurusan pendidikan bagi
meningkatkan kualiti pendidikan dengan menyediakan pendidikan
menyeluruh,seimbang dan bersepadu
IV.
Mendemokrasikan pendidikan
-
Menambahbaik kemudahan infrastruktur di luar bandar bagi mengurangkan
jurang perbezaan pendidikan antara golongan kaya dan miskin,bandar dan luar bandar
V.
Pelaksanaan kurikulum kebangsaan
-
Kurikulum digubal secara terpisah mengikut mata pelajaran dan terdapat
sedikit intergrasi dalam mata pelajaran.
VI.
Meluaskan pendidikan vokasional dan Teknik
-
Pemantapan pendidikan teknik dan vokasional melalui penetapan Seksyen 35
(1&2)
VII.
Pengajaran bahasa ibunda
-
Matlamat sistem pendidikan kebangsaan ialah mewujudkan sistem pendidikan
berteraskan masyarakat Malaysia sendiri
VIII.
Menggalakkan aktiviti kokurikulum
-
Kementerian Pendidikan Malaysia mengambil langkah menambah baik
pelaksanaan aktiviti kokurikulum di sekolah.Pada 2006, aktiviti kokurikulum
telah dijadikan syarat kelayakkan bagi kemasukan ke universiti awam.
IX.
Penekanan penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi (TMK)
-
Kementerian Pendidikan Malaysia menyediakan program yang dapat
melahirkan warganegara yang berilmu pengetahuan,celik dalam teknologi maklumat
dan komunikasi, berkemahiran dan berakhlak mulia selaras dengan perkembangan
dunia.
NAMA : MUHAMMAD HUSNI BIN AHMAD KENALI (D20231108951)