6.5 DASAR PENDIDIKAN KEBANGSAAN

    Dasar dibentuk untuk mewujudkan 1 sistem pendidikan bagi mengantikan system vernakualar bagi merealisasikan matlamat negara.

-        Menjelang kemerdekaan, pemimpin negara memandang pentingnya memiliki 1 sistem pendidikan bagi mengantikan sistem yang ditinggalkan penjajah




 

MATLAMAT DASAR PENDIDIKAN KEBANGSAAN

-        Menyatupadukan murid berbilang kaum, menyediakan tenaga kerja yang mencukupi bagi memenuhi keperluan masyarakat dan ekonomi.

-        Memupuk perkembangan kebudayaan, ekonomi, social dan politik serta membina sistem pendidikan yang memenuhi kehendak dan keperluan negara.



KESAN PERLAKSANAAN DASAR PENDIDIKAN KEBANGSAAN

Kadar celik huruf meningkat

Perpaduan dalam kalangan rakyat

Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar

Keseragaman dalam pelaksanaan sistem pendidikan

Pembangunan & Kemajuan negara berkembang pesat

Tenaga kerja berpengetahuan,terlatih dan kemahiran meningkat.


 

LANGKAH-LANGKAH DAN STRATEGI MENCAPAI MATLAMAT DASAR PENDIDIKAN KEBANGSAAN

 

       I.          Penggunaan bahasa kebangsaan sebagai bahasa pengantar utama

-        Bahasa Melayu digunakan di seluruh intitusi pendidikan melainkan yang dikecualikan oleh menteri


     II.          Mengadakan kurikulum dan sistem peperiksaan yang sama

-        Menteri menetapkan suatu kurikulum kebangsaan yang tertakluk subseksyen (3) yang perlu diguna oleh semua sekolah dalam sistem pendidikan kebangsaan


    III.          Melicinkan tatacara pengurusan pendidikan

-        Meningkatkan kecekapan dan keberkesanan pengurusan pendidikan bagi meningkatkan kualiti pendidikan dengan menyediakan pendidikan menyeluruh,seimbang dan bersepadu


   IV.          Mendemokrasikan pendidikan

-        Menambahbaik kemudahan infrastruktur di luar bandar bagi mengurangkan jurang perbezaan pendidikan antara golongan kaya dan miskin,bandar dan luar bandar


     V.          Pelaksanaan kurikulum kebangsaan

-        Kurikulum digubal secara terpisah mengikut mata pelajaran dan terdapat sedikit intergrasi dalam mata pelajaran.


   VI.          Meluaskan pendidikan vokasional dan Teknik

-        Pemantapan pendidikan teknik dan vokasional melalui penetapan Seksyen 35 (1&2)


 VII.          Pengajaran bahasa ibunda

-        Matlamat sistem pendidikan kebangsaan ialah mewujudkan sistem pendidikan berteraskan masyarakat Malaysia sendiri


VIII.          Menggalakkan aktiviti kokurikulum

-        Kementerian Pendidikan Malaysia mengambil langkah menambah baik pelaksanaan aktiviti kokurikulum di sekolah.Pada 2006, aktiviti kokurikulum telah dijadikan syarat kelayakkan bagi kemasukan ke universiti awam.


   IX.          Penekanan penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi (TMK)

-        Kementerian Pendidikan Malaysia menyediakan program yang dapat melahirkan warganegara yang berilmu pengetahuan,celik dalam teknologi maklumat dan komunikasi, berkemahiran dan berakhlak mulia selaras dengan perkembangan dunia.


NAMA : MUHAMMAD HUSNI BIN AHMAD KENALI (D20231108951)

Post a Comment

Previous Post Next Post